عصر ورزش | پایگاه خبری ورزشی

قوی هستیم و کرونا را شکست می دهیم

ads
کد خبر: 1112
تاریخ انتشار: سه شنبه 14 مهر 1394 - 12:34
نویسنده: admin
اسکی ارومیه در معرض نابودی/برای داغ کردن تنور اسکی چه باید کرد؟

زیر سایه سنگین والیبال سالهاست به هر زحمتی که شده برای گرم نگه داشتن تنور سرد ورزشهای زمستانی با دست خالی تلاش می کند. اسکی اگر چه مثل فوتبال و والیبال هوادار دو آتیشه و امکانات میلیاردی ندارد اما با همان پیست پیر خوشاکو جور همه ورزشهای زمستانی را در این استان به دوش می کشد. سالهاست که استخوان کرده های این رشته از این خبر داده اند که اگر به پیست اسکی خوشاکو ارومیه رسیدگی نشود باید عطای اسکی را در این استان به لقایش بخشید.

این روزها که هیات اسکی با وجود حضور فردی از بدنه این رشته رنگ آرامش را به خود می بیند مشکلات عدیده و کهنه پیست اسکی خوشاکو مانع از این می شود که آرامش برقرار شده در مجموعه اسکی استان پایدار باشد. به گواه مسئولین هیات اسکی لیست بلند بالای مشکلات پیست اسکی خوشاکو از تعرض و تخریب منایع طبیعی گرفته تا فرسودگی امکانات پیست از جمله هتل و بالابرها باعث شده تا برگزاری ورزش مفرح اسکی در زمستان امسال در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.

همه درد اما این نیست. مشکلات سالیان سال است که گفته شده و حتی در دولت قبل بر وعده های مسئولین سوار شد اما در عمل مسئولین شانه خالی کردند. حفر چاههای غیرمجاز در اطراف پیست،تعرض برخی از اهالی به پیست و پارکینگ آن،تخریب جاده منتهی به پیست، فرسودگی تاسیسات و دهها مشکل دیگر در حالی امروز بار دیگر بیان می شود که دیگر مسائل این پیست رنگ تاریخی به خود گرفته و همچون خود پیست فرسوده شده اند.

برخی اهالی روستای خوشاکو که پیست اسکی در جوار روستای آنها قرار گرفته هنوز که هنوز است به اهمیت وجود این پیست در راستای آبادانی و توسعه منطقه و حتی استان پی نبرده و با سنگ اندازی در مسیر فعالیت این پیست موجب شده اند که مشکلات آن لاینحل باقی بماند. بلاتکلیفی بحث مالکیت این پیست از دیگر موضوعاتی است که اگر حل شود می توان به راحتی از بسیاری تعرض و تخریب های غیر قانونی جلوگیری کرد.

تمرکز بر روی این پیست با وجود ظرفیتهای بالقوه ای که این استان دارد جای تعجب است و می توان با فعالیت در سایر نقاط استعدادهای جدیدی را در ارومیه و سایر نقاط استان شناسایی و با دعوت از سرمایه گذاران نسبت به ایجاد پیستهای جدید اقدام نمود تا هر سال با فرا رسیدن فصل سرما علاقمندان ورزشهای زمستانی از جمله اسکی دغدغه آن را نداشته باشند که خوشاکو خواهد بود یا نه؟!

این پیست یکی از زیباترین پیست های اسکی کشور برای تبدیل شدن به کانون مهم ورزش های زمستانی استان آذربایجان غربی به شمار می رود که نیاز به همت و همدلی مسوولان در گذر از مصائب و مشکلات پیش رو دارد.

این پیست از حداقل امکانات رفاهی و گردشگری برخوردار بوده و سالهاست که با مشکل مالکیتی حقیقی و حقوقی بین روستاییان منطقه ، مسوولان اداره کل ورزش و جوانان و هیات اسکی استان مواجه است که در این میان نقش اداره کل منابع طبیعی در رفع این مشکل بسیار تاثیرگذار است.

تا عزمی جدی در مسئولان و مردم محلی نباشد مشکلات بیشمار پیست اسکی خوشاکو نه تنها حل نمی شود

رئیس هیات اسکی آذربایجان غربی معتقد است تا عزمی جدی در مسئولان و مردم محلی نباشد مشکلات بیشمار پیست اسکی خوشاکو نه تنها حل نمی شود بلکه روز به روز نیز بر حجم آنها افزوده می شود.

دکترمسعود قهرمانلو در گفتگو با جوان پرس با اشاره به مشکلات عدیده این پیست اظهار داشت: این پیست در حالی امروز جور ورزش اسکی استان را به دوش می کشد که با مشکلاتی چون تخریب منابع طبیعی، تعرض به جاده منتهی به پیست، فرسودگی تاسیسات، قدمت بالای هتل و تعدی برخی از اهالی به پیست به بهانه حق مالکیت مواجه است.

وی افزود: باید اذعان کنیم که نظارت کافی از سوی ما و مسئولین مربوطه انجام نگرفته لذا امروز شاهدیم که برخی از اهالی به راحتی به پیست تعرض کرده و برای خود حق مالکیت قائل هستند در حالی که به اذعان مسئئولین منایع طبیعی منطقه این کار برخی از اهالی تخریب و تعرض به منابع طبیعی محسوب می شود.

مسعود قهرمانلو اظهار کرد: متاسفانه تنها هتل موجود این پیست با ۲۵ سال قدمت ساخت، کاملا از نظر امکانات مستهلک شده و جوابگوی نیازها نیست و تلاش بر این است که ابتدا به کارهای زیربنایی و زیرساختی توجه بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم با آرامش خاطر بیشتری به جذب بازیکن ، آموزش و تشکیل تیم بپردازیم.

وی با ابراز تاسف از همکاری ضعیف اهالی روستای خوشاکو با مسوولان هیات افزود: مشکل پیست خوشاکو بسیار اساسی است و اداره کل منابع طبیعی باید در مرحله نخست مشکل مالکیتی آن را به طور قطعی حل کند.

قهرمانلو گفت: ساخت و سازهای غیر قانونی در حریم جاده منتهی به پیست و حفر ۱۶ حلقه چاه غیر مجاز ، ادعای مالکیت دو تن از روستاییان به داشتن دو و نیم هکتار زمین زراعی در وسط پیست اسکی از جمله مشکلاتی است که هیات اسکی استان سال هاست با آن مواجه است.

رئیس هیات اسکی استان با بیان اینکه سال قبل وعده انتخاباتی یکی از مسئولین در خصوص قول واگذاری برخی از مساحت زمین پارکینگ پیست برای احداث مغازه و اهداء آن به روستائیان موجب بروز مشکلات بیشماری شده خاطرنشان کرد: نمی توان با وعده های بدون پشتوانه قانونی مردم را فریب داده و نسبت به فعالیتهای هیات اسکی بدبین کرد.

مسعود قهرمانلو گفت: حل مشکلات این پیست نه با تزریق مسکن بلکه باید به صورت ریشه ای حل شود تا بیش از این برای توسعه ورزش اسکی فرصت سوزی نشود.

وی با بیان اینکه بر اساس نظر کارشناسی اداره کل ورزش و جوانان استان برای حل مقطعی برخی از مشکلات این پیست اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است افزود: این انتظار از ارگانهای مروبطه می رود تا برای تامین این پول و یا حتی بخشی از آن همکاری کنند.

قهرمانلو افزود: اگر این مشکلات حل نشود امسال از اسکی خبری نخواهد بود چون شرایط برای یک اسکی آبرومند فراهم نیست.

رئیس هیات اسکی تغییر نگرش اهالی به این موضوع که وجود این پیست فرصتی ایده آل برای توسعه منطقه محسوب می شود و تامین اعتبار برای حل بخشی از مشکلات و نیز برخورد اداره کل منابع طبیعی با متعرضین به اراضی ملی می تواند تا حدود زیادی مشکلات این پیست را حل کند.

وی با بیان اینکه هیات اسکی در راستای توسعه و گسترش این رشته مفرح در استان برنامه ریزی های خاصی تدارک دیده است افزود: شناسایی مناطق مستعد برای ورزش اسکی در نقاط مختلف استان از جمله ارومیه، ماکو، مهاباد، سردشت و پیرانشهر در دستور کار هیات قرار گرفته به نحوی که در این شهرها مناطق مستعد برای ایجاد پیست شناسایی شده اند.

قهرمانلو گفت: در ارومیه با توجه به اینکه علاقمندان این رشته ورزشی زیاد است و پیست اسکی خوشاکو پاسخوگی نیاز ها نیست و امروز هم با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند می توان نسبت به احداث پیست اسکی دیگری به طور مثال در کوه خلیل در سیلوانا اقدام نمود.

وی گفت: احداث پیست اسکی در کوه خلیل در صورتی که مورد تایید ارگانهای مربوطه قرار بگیرد به هیچ وجه به معنی تعطیلی خوشاکو نیست بلکه می توان با احداث پیست جدید پاسخگوی نیازهای مردم بود.

رئیس هیات اسکی استان با اشاره به اینکه مشکلات بیشمار پیست اسکی خوشاکو مانع حضور سرمایه گذار برای سرمایه گذاری می شود افزود: می توان به جای فرصت سوزی و دست روی دست گذاشتن و امید به حل مشکلاتی که سالیان سال است لاینحل مانده نسبت به ایجاد و احداث یک پیست جدید اقدام نمود.

مسعود قهرمانلو با تقدیر از حمایتها و همکاریهای مسئولین در راستای حل مشکلات این پیست اظهار داشت: برای حل ریشه ای مشکلات پیست اسکی خوشاکو یک دست صدا ندارد و باید یک بار برای همیشه برای برخورد با خاطیان و تعیین و تکلیف متعرضین به منابع طبیعی اقدام نمود.

وی تاکید کرد: با توجه به مشکلات موجود پیست، اسکی امسال تعطیل است.

نتوانسته ایم ظرفیتها و امکانات خوبی را برای علاقمندان ورزش اسکی در استان فراهم کنیم

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی نیز در گفتگو با ما ضمن اشاره به جایگه ورزش اسکی در رونق اقتصادی توریسم ورزشی اظهار داشت: امروز به دلیل اینکه نتوانسته ایم ظرفیتها و امکانات خوبی را برای علاقمندان ورزش اسکی در استان فراهم کنیم ورزشکاران در قالب تورهای ورزشی برای ورزش اسکی به کشورهای همسایه می روند.

کیومرث پورایراندوست تصریح کرد: در نظر داریم ضمن حمایت از این ورزش مفرح مقدمات توسعه آن در استان را فراهم سازیم.

وی نیز با استقابل از طرح هیات اسکی استان به منظور شناسایی ظرفیتها و مناطق جدید برای احداث پیست اسکی اظهار داشت: ایجاد مناطق جدید به منزله تعطیلی خوشاکو نیست.

پورایراندوست گفت: مشکلات بیشمار پیست اسکی خوشاکو با توجه به میزان اعتبار لازم برای حل بخشی از مسائل آن و کمبود اعتبار در اداره کل ورزش و جوانان نیازمند اتخاذ راهکارهای جدید و عزم همگانی مسئولین است.

آمادگی فرمانداری، بخشداری سیلوانا و دهیاری خواشکو برای حل مسائل

معاون سیاسی فرماندار ارومیه نیز معتقد است که مشکلات پیست اسکی خوشاکو باید در همان محل و نه کیلومترها دور آن حل شود.

علیرضا ملامحمدزاده در گفتگو با ما ضمن اذعان به مشکلات موجود در این پیست از آمادگی فرمانداری، بخشداری سیلوانا و دهیاری خواشکو برای حل مسائل خبر داد.

به نظر می رسد داستان نخ نمای مشکلات پیست اسکی خوشاکو ارومیه و وعده های تکراری برای حل آنها دیگر کاسه صبر علاقمندان به این رشته مفرح را لبریز کرده و نیاز است تا با ایجاد پیست هایی جدید و نیز حل حداقل بخشی از مشکل پیست اسکی خوشاکو ورزش اسکی را در این استان با توجه به قابلیت های جغرافیایی زنده نگه داشت.

کشورهای همسایه برای جذب توریست آن هم از نوع ورزشی با برنامه ریزیهای دقیق و حساب شده هر روز بر تعداد گردشگران زمستانی خود می افزایند و در این سو در آذربایجان غربی ورزش در فصل زمستان که می تواند خیل بسیاری از جوانان و علاقمندان را به سوی خود جذب کند با نبود حمایتهای بخش دولتی و نیز عدم درک درست از توریسم و ورزش به وضعیتی دچار شده که حتی متولیان این حوزه که دغدغه آن را دارند نیز از آینده مایوس شده اند.

 

منبع: ایلنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


پیست ، اسکی ، خوشاکو ، ارومیه ، آذربایجان غربی ، پیست اسکی خوشاکو

کد امنیتی رفرش
نظرسنجی

به نظر شما کدام تیم قهرمان لیگ برتر می شود؟(چینش به ترتیب الفبا)

تبليغات در سايت

جدول، نتایج و برنامه لیگ برتر والیبال

عضویت در خبرنامه
ایمیل خود را وارد کنید

امکانات
129418851,4255404,77012,477132,1732,545,972